انرژی خورشیدی, انرژی و محیط زیست

نخستین خودروی آفرود خورشیدی جهان

پنل خورشیدی - شاهدژ سولار

دانشجویان هلندی موفق به تست اولین خودروی آفرود خورشیدی جهان شده‌اند. این خودرو با موفقیت ۱۰۰۰ کیلومتر در صحرا طی کرده و به سلامت به مقصد رسیده است.

استلا ترا (Stella Terra)، نخستین خودروی آفرود خورشیدی جهان، با موفقیت اولین سفر مهم خود را به پایان رسانده و ۱۰۰۰ کیلومتر در صحرای بزرگ آفریقا را طی کرده است.

تیم دانشجویی از دانشگاه فناوری آیندهوون (EUT) که در پروژه‌ی این خودرو شرکت دارند، امیدوارند که موفقیت در این سفر، سازندگان خودروها را ترغیب کند تا در آینده بیشتر به تولید خودروهای مستقل بپردازند.

وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به عنوان یک راهکار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل حمل و نقل معرفی شده‌اند.
این وسایل نه تنها کربن کمی تولید میکنند، بلکه نحوه تأثیرگذاری آنها بر محیط زیست به تغذیه از شبکه برق نیز وابسته است.

اگرچه ارتقاء شبکه برق به منابع تجدیدپذیر یک کار بزرگ است، اما میتوان هر خودرو را با استفاده از پنل‌های خورشیدی به طور مستقل بهره‌برداری کند.
این ایده به خلق وسیله نقلیه‌ای با انرژی خورشیدی اشاره دارد. اغلب این امر هنوز در مرحله نمونه‌سازی قرار دارد، به جز برخی پروژه‌ها مانند خودروی لایت‌یر (Lightyear) که سال گذشته تولید شد، اما به علت مسائل تجاری بعداً شکست خورد.

تیم دانشجویان دانشگاه آیندهوون هلند، اکنون با ساخت وسایل نقلیه از انرژی خورشیدی آشنا هستند. در گذشته، آنها یک ون کمپر با استفاده از انرژی خورشیدی ساخته‌اند و در سال ۲۰۲۱ با آن یک سفر جاده‌ای به طول ۲۰۰۰ کیلومتر انجام دادند.

پنل خورشیدی - شاهدژ سولار

تیم دانشجویان از دانشگاه EUT که خود را به نام “تیم خورشیدی آیندهوون” معرفی کرده اند، تاکنون چندین بار در مسابقات معتبری از جمله چالش جهانی خورشیدی در استرالیا به عنوان برنده اعلام شده‌اند.
تلاش‌های فوق‌العاده‌شان برای بهبود عملکرد وسایل نقلیه با استفاده از انرژی خورشیدی، به تولید اولین خودرو آفرود با انرژی خورشیدی انجامیده است.

در سال ۲۰۲۱، تیم خورشیدی آیندهوون وسیله نقلیه‌ای با نام استلا ویتا (Stella Vita) را معرفی کردند.

استلا ترا یک شاسی بلند آفرود خورشیدی

وسایل نقلیه الکتریکی با شاسی بلند امروزه چیز نوآورانه‌ای در صنعت خودرو نیستند. چندین شرکت در حال تولید آن‌ها به صورت تجاری هستند.
این نوع وسایل نقلیه نسبت به خودروهای الکتریکی دیگر برای تأمین انرژی به باتری‌های بزرگ‌تری نیاز دارند که وزن کلی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

تیم خورشیدی آیندهوون این چالش را مد نظر داشت و به طراحی یک شاسی بلند خورشیدی پرداختند که وزن آن ۲۵ درصد کمتر از یک شاسی بلند معمولی باشد.
کاهش وزن خودرو به این معنی است که باتری برای حرکت خودرو به کمترین اندازه نیاز دارد و می‌تواند کمتر وزن داشته باشد.

از آنرو که می‌توان باتری خودرو را در حین حرکت شارژ کرد، امکان نصب باتری کوچک‌تری و به تبع آن کاهش وزن خودرو وجود دارد.

در فرآیند طراحی استلا ترا، یک خودرو با شاسی بلند وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم ساخته شد که حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت دارد و می‌تواند در یک روز آفتابی تا ۶۳۰ کیلومتر حرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *